در مواردی که کمردردهای مزمن عملکرد روزانه شخص را مختل نماید و درمان‌های دیگر( دارویی و تزریقی) موفقیت‌آمیز نباشد، جراحی ممکن است موثر واقع شود.

گرچه عمل جراحی بر حسب مشکلات افراد متنوع است اما این تنوع تنها شامل برداشتن استخوان و نسوج اطراف نخاع، رفع دیسک و پیوند( چفت کردن با پیچ) مهره‌ها می‌شود.

 

  • درمان فیزیکی :

روش‌های توانبخشی نه تنها در التیام درد بلکه در کاهش خطر آسیب‌های مجدد به کمر کمک شایانی می‌کند. درمان‌های فیزیکی هدایت شده با انجام حرکات کششی، تقویت عضلات و ورزش‌های سبک برای حصول نتایج بهینه در کوتاه مدت و طولانی مدت استفاده می‌شود.

 

  • تقویت کمر :

ورزش‌هایی مبنی بر کشش مفاصل به سمت جلو وعقب از متعارف‌ترین حرکاتی هستند که در پیشگیری از ابتلا به کمردرد موثرند. پیش از هرگونه اقدام حتماْ با پزشک خود مشورت نمائید.

 

  • پیشگیری از کمردرد :

از جمله گام‌های موثر در کاهش خطر ابتلا به کمردرد در راستای افزایش سن، می‌توان به انجام فعالیت‌های ورزشی منظم (و نه نامنظم)، حفظ تناسب اندام و وزن، بلندکردن اجسام با خم کردن پاها و نه خم کردن کمر و بهبود وضعیت و جایگاه نشستن اشاره نمود. همچنین برای بهبود در وضعیت نشستن می توانید از پشتی ها و زیر نشیمن های طبی نیز استفاده کنید .