دستگاه اکسیژن‌ساز

دستگاه اکسیژن‌ساز و نحوه استفاده از آن

دستگاه اکسیژن‌ساز یا تغلیظ‌کننده‌ی اکسیژن یک دستگاه پزشکی است که افراد تناسب با نیاز خود اکسیژن اضافی از طریق آن دریافت می‌کنند. در صورت داشتن بیماری یا عارضه‌ای که باعث کاهش بیش از حد سطح اکسیژن شما می‌شود، پزشک ممکن است برای شما دستگاه اکسیژن‌ساز تجویز کند.

این دستگاه می‌تواند به برخی از افرادی که به دلیل شرایط زیر دچار مشکل تنفسی هستند کمک کند:

  • آسم
  • سرطان ریه
  • COPD
  • آنفولانزا
  • کووید 19

قبل از خرید یا استفاده از یک دستگاه اکسیژن‌ساز (تغلیظ کننده اکسیژن) ، باید از پزشک خود تأییدیه بگیرید. استفاده از این دستگاه بدون راهنمایی یا نسخه پزشک می‌تواند خطرناک باشد. اگر پزشک فکر می‌کند که یک غلیظ کننده ممکن است برای شما مناسب باشد، به شما اطلاع می‌دهد که چقدر اکسیژن مصرف کنید و چه مدت از دستگاه استفاده کنید.

 

دستگاه اکسیژن‌ساز چگونه کار می‌کند؟

تغلیظ کننده اکسیژن همان مخزن اکسیژن نیست که اکسیژن مایع یا گاز را تحویل می‌دهد. در عوض، دستگاهی است که هوای اطراف شما را می‌کشد و نیتروژن را فیلتر می‌کند.

یک لوله نازک از دستگاه به سمت صورت شما می‌رود. این لوله از طریق دو شاخک باز زیر سوراخ‌های بینی، اکسیژن تصفیه شده را به شما می‌رساند. برخی از افراد برای دریافت اکسیژن غلیةتر و بیشتر از ماسک صورت استفاده می‌کنند.

دو نوع تغلیظ‌کننده وجود دارد: یک مدل بزرگتر که ثابت است و می‌توانید در خانه استفاده کنید. و یک مدل سبک‌تر و قابل حمل که می‌توانید در حال حرکت استفاده کنید.

 

دستگاه اکسیژن‌ساز

نحوه استفاده از اکسیژن‌ساز خانگی ثابت

اگر در خانه یا خواب به اکسیژن ثابت نیاز دارید، پزشک ممکن است این را برای شما تجویز کند. با برق کار می‌کند، بنابراین باید همیشه آن را به برق متصل کنید.

دستورالعمل‌های دستگاه را در مورد نحوه استفاده و نگهداری آن بخوانید و اجرا کنید. دکتر به شما خواهد گفت که میزان جریان اکسیژن را روی چه سطحی تنظیم کنید — این تعداد لیتر در دقیقه است. نرخ تجویز شده توسط پزشک را تغییر ندهید، مگر اینکه او به شما بگوید.

این تنظیمات می‌تواند به اکسیژن‌ساز کمک کند که بازدهی بیشتری داشته باشد:

 

  • یک مرطوب کننده اضافه کنید. اگر اکسیژن اضافی که دریافت می کنید بینی شما را خشک می کند، ممکن است بتوانید یک بطری مرطوب کننده را به دستگاه وصل کنید. آن را با آب مقطر پر می کنید و اکسیژنی را که تنفس می کنید مرطوب می کند.
  • لوله را طولانی کنید. می‌توانید لوله‌ای را که از دستگاه به سمت بینی شما می‌رود تا 50 فوت با اتصال شلنگ گسترش دهید. اگر این کار را انجام می دهید، مراقب باشید در حین راه رفتن روی شلنگ ضربه نخورید.

 

چگونه دستگاه خود را تمیز کنید

شما باید تجهیزات دستگاه اکسیژن‌ساز خود را به طور منظم تمیز کنید.

  • لوله یا ماسک صورت :  اینها را هفته‌ای یک بار با آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم بشویید. اگر مریض شدید آن را بیشتر تمیز کنید. بگذارید در هوا خشک شود و نگذارید آب وارد لوله شود. اگر لوله آسیب دیده به نظر می‌رسد، آن را با لوله‌ی نو عوض کنید.

 

  • بطری رطوبت ساز : اگر از آن استفاده می کنید، هر 3 روز یکبار آن را با آب گرم و صابون ظرفشویی ملایم تمیز کنید. آن را با آب داغ بشویید. همچنین می‌توانید آن را در مخلوطی از سرکه و آب برای چند دقیقه خیس کنید تا باکتری‌های باقی مانده از بین برود. بطری را با یک حوله کاغذی خشک کنید، سپس بگذارید هوا بخورد.

 

  • فیلتر : ماهی یکبار آن را تمیز کنید. فیلتر را بیرون بیاورید و در ظرف تمیزی که پر از آب و مایع ظرفشویی ملایم است فرو کنید. برای از بین بردن هر گونه آلودگی یا گرد و غبار، آن را با یک دستمال تمیز کنید، سپس زیر آب بشویید تا باقی‌مانده صابون برود. فیلتر را روی یک حوله خشک و تمیز قرار دهید و قبل از اینکه آن را در غلیظ کننده قرار دهید، اجازه دهید کاملاً در هوا خشک شود.

 

نحوه استفاده از اکسیژن‌ساز قابل‌حمل

این دستگاه اکسیژن‌ساز کوچکتر شبیه به نسخه خانگی کار می‌کند، فقط شما می‌توانید از آن در خارج و در ماشین خود استفاده کنید. با باتری قابل شارژ کار می‌کند. این دستگاه در بسته‌ای قرار می‌گیرد که با یک دسته یا با قلابی که از روی شانه شما می‌رود، از جمله گزینه‌های دیگر قرار می‌گیرد.

تغلیظ‌کننده‌های قابل حمل با «دوز پالس» به شما اکسیژن می‌دهند. به این معنی که هر بار که استنشاق می‌کنید، اکسیژن به صورت ناگهانی خارج می‌شود. برخی از مدل‌ها همچنین می‌توانند اکسیژن را با سرعت جریان ثابت به شما بدهند. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اکسیژن را از هر کدام از تنظیمات دریافت می‌کنید.

تمام دستورالعمل‌های پزشک و دستورالعمل‌های همراه دستگاهتان را دنبال کنید.

سایر موارد مورد نیاز برای اکسیژن‌ساز

  • یک باتری اضافی همراه داشته باشید. حتی اگر پنل نمایشگر دستگاه شما باید به شما بگوید که چقدر عمر باتری باقی مانده است، در صورتی که برای مدتی به خانه باز نگردید، یک یدک همراه خود داشته باشید.

 

  • وسایل خود را مرتب تمیز کنید. لوله یا ماسک صورت را هفته‌ای یکبار با آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم بشویید. اگر مریض شدید آنها را بیشتر تمیز کنید. اجازه دهید در هوا خشک شوند و اجازه ندهید آب وارد لوله شود. اگر لوله آسیب دیده به نظر می رسد، جایگزینی را از تامین کننده اکسیژن خود دریافت کنید. دستورالعمل های سازنده در مورد نحوه تمیز کردن فیلتر را دنبال کنید.

چه اقدامات ایمنی باید انجام دهم؟

برای ایمن نگه داشتن شما و عزیزانتان هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز:

  • هرگز از هر نوع دستگاه اکسیژن در نزدیکی شعله باز یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید.
  • دستگاه را در فضای باز نگه دارید. این باعث می شود که احتمال شکستن یا گرم شدن بیش از حد آن کمتر شود.
  • هیچ دریچه‌ای را روی دستگاه مسدود نکنید. این کار را برای انجام کار خود دشوارتر می‌کند.
  • اگر دستگاه شما بوق می دهد یا زنگ هشدار می دهد، دفترچه راهنمای دستورالعمل را بررسی کنید. ممکن است به این معنی باشد که چیزی اشتباه است، و شما باید مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اکسیژن را دریافت می کنید.

 

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر متوجه تغییراتی در تنفس یا سطح اکسیژن خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر علائم کووید-19 را دارید، مانند:

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • مشکل در تنفس
  • خستگی
  • دردهای عضلانی یا بدن

باز هم، سطح اکسیژن دستگاه خود را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

 

منبع مقاله

برای خرید انواع دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی، ثابت و قابل حمل (پورتابل) کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!