سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری میان خانم ها

سرطان هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود ، سرطان سینه به سرطانی گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود در این حالت بسیاری از سلول های طبیعی و مورد نیاز در بخش سینه به شکلی غیرعادی منتشر و تکثیر می‌شوند و در نتیجه شاهد ایجاد توده های سرطان هستیم که باعث می‌شود سایر شرایط افراد نیز با اختلالات و مشکلاتی روبرو شود. درجه بندی میزان وخامت بیماری بر اساس شکل سلول‌های تومور در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود. این کار توسط پاتولوژیست صورت می‌گیرد و از این طریق بافت سرطانی، سرعت تکثیر و میزان شباهت سلول‌ها به سلول‌های طبیعی را مشخص می‌کند. هر چه سلول‌های سرطانی به سلول‌های طبیعی شبیه تر باشند، سرعت تکثیر کمتری دارند و شانس موفقیت درمان بیشتر است

تومور سرطانی به دو دسته ی خوش خیم و بدخیم تقسیم میشوند :

سرطان سینه خوش خیم :

سرطان خوش خیم سینه به شرایطی گفته می‌شود که در آن تومورهایی در بافت سینه در اثر عمده تغییراتی که از سوی هورمون های تخمدان ایجاد شده است شکل می‌گیرند و سلول‌های توده سرطانی تفاوت اندکی با سلول‌های طبیعی دارند و رشدشان آهسته‌تر است

سرطان سینه بدخیم:

سرطان سینه بدخیم در اثر تشخیص دیرهنگام ایجاد می‌شود در این حالت سلول‌های توده بسیار متفاوت از سلول‌های طبیعی هستند و سرعت تکثیر بالایی دارند.

سلول سرطانی

علت بروز سرطان سینه :

  • نوشیدن زیاد الکل
  • جهش در BRCA1 و BRCA2
  • بچه دار نشدن ، اولین زایمان بعد از ۳۰ سالگی و یا شیر ندادن
  • سابقه خانوادگی – بستگان نزدیک (مادر ، خواهر ، عمه) که به این بیماری مبتلا شده اند
  • درمان با استروژن (برخی از انواع کنترل بارداری ، درمان جایگزینی هورمون پس از یائسگی)
    جهش ارثی در ژن های سرطان سینه، معمولا در هر دو BRCA1 و BRCA2 رخ می دهد.

البته تحقیقات در این زمینه بیانگر این بوده است که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان های سینه ارثی هستند، و بیشترین علت شایع سرطان سینه جهش BRCA1/BRCA2می باشد. زنانی که دارای جهش های ارثی BRCA1 یا BRCA2 هستند به ترتیب حدود 72 تا 69 درصد در طول عمر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه :

  • تورم تمام یا قسمتی از پستان (حتی اگر توده ای حس نشود)
  • حفره حفره شدن پوست (گاهی اوقات شبیه به پوست پرتقال به نظر می رسد.)
  • درد پستان یا نوک پستان
  • تو رفتگی نوک پستان
  • قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
  • ترشح نوک پستان
  • گره های لنفاوی متورم (گاهی اوقات کانسر پستان می تواند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابد و باعث ایجاد توده یا تورم شود، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.)
سرطان پستان

روش های تشخیص سرطان سینه :

تشخیص از طریق ماموگرافی : ماهیت توده را مشخص می کند و براساس پرتوهای ایکس انجام می‌شود که تصاویر دقیقی از سینه تهیه کنند. در این تصاویر تمامی بخش ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورتی که توده های غیر عادی تشکیل شده باشد می‌توانند روند تشخیص های تکمیلی را نیز طی کنند

تشخیص از طریق اولتراسوند : در این روش تشخیص از طریق امواج صوتی و تهیه عکس هایی از بخش های داخلی سینه و بافت های اساسی آن انجام میشود همچنین جامد یا مایع یا ترکیبی بودن توده از این روش قابل تشخیص خواهد بود. نحوه انجام آن بسیار شبیه به سونوگرافی است. یعنی ژل روی سینه های زنان قرار داده می‌شود و سپس با دستگاه اولتراسوند مشاهدات تکمیلی انجام می‌شود.

نمونه برداری یا بیوبسی : هنگامی انجام می شود که ماموگرافی، سایر آزمایش های تصویربرداری یا معاینات فیزیکی تغییراتی در پستان را نشان دهند. بیوپسی تنها راه مطمئنی است که نشان می دهد آیا سرطان دارید یا نه در این روش  نمونه کوچکی از بافت با وارد کردن سوزن به سینه، گرفته می شود و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

درمان سرطان سینه به چه صورت انجام می شود؟

شیمی درمانی : شامل مصرف داروهایی است که به نابودی سلول های سرطانی و یا توقف رشد سلول ها کمک می کنند. این روش درمانی، سلول های سرطانی که به سایر نواحی مهاجرت کرده اند را نیز نابود می کند.

ایمونوتراپیدر این روش، از داروهایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.

هورمون درمانیبرخی از انواع سرطان پستان تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. به درمان هایی که اتصال این هورمون ها به این گیرنده ها را متوقف می کنند، هورمون درمانی می گویند.

جراحی : بسته به نوع و میزان وخامت بیماری اکثر بیماران مبتلا مجبور به عمل جراحی و یا حتی برداشتن سینه ها جهت جلوگیری از متازتاز بیماری به سایر اعضای بدن میشوند.

درمان سرطان سینه

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه :

شیر دهی: در دوره زمانی شیردهی، سطح استروژن پایین تر است به همین علت شیردهی می تواند تأثیر قابل توجهی در پیشگیری از سرطان پستان داشته باشد،هر چه دوره شیر دهی طولانی تر باشد، بیشتر از این بیماری در امان خواهید بود.

 وزن : اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. این موضوع به ویژه در مورد چاقی پس از یائسگی صدق می کند.

حاملگی زودرس: میزان استروژن در دوران بارداری پایین است. خانم هایی که قبل از 20 سالگی بارداری را تجربه می کنند، در مقایسه با خانم هایی که فرزند ندارند یا فرزند اول خود را بعد از 35 سالگی به دنیا می آورند، کمتر در معرض خطر ابتلا به کانسر پستان هستند.

عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی : ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و ریسک ابتلا به سرطان سینه وجود دارد همچنین هر چه الکل کمتری مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف الکل می تواند در پیشگیری از سرطان پستان موثر واقع شود.

حرف آخر :

بطور کلی این بیماری یکی از سرطان های شایع میان خانمها میباشد پس در صورت مشاهده هرگونه تغییر مشکوک در بافت یا رنگ پستان ها حتما برای معاینه و اطمینان از سلامتی به یک پزشک مجرب اقدام نمایید و این علائم را جدی بگیرید.

نمایشگر ضربان قلب AS81
کمربند لاغری بیورر
بخور سرد بریمد BD7670

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 2 =

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!